تاریخ شفاهی و دوران سخت (بخش اول)
تاریخ شفاهی و دوران سخت؛ یک مقالۀ انتقادی مایکل فریش سخنرانی مایکل فریش در تاریخ و مطالعات آمریکا در دانشگاه ایالتی نیویورک، بوفالو. برگرفته از اورال هیستوری ریویو، جلد ۷، صص ۷۰-۷۹. کتاب استادز ترکل یعنی «دوران سخت» با عنوان فرعی «یک تاریخ شفاهی دربارۀ رکود بزرگ» مبنایی خوب...
قصههایمان را بگوییم (بخش چهارم و پایانی)
معضلات نظری هرچند مهم است مصاحبه را بهعنوان منبعی میانجی بررسی کنیم که با جهانبینیِ اجتماعی و سیاسیِ نویسنده و سوژه ساخته میشود، گمان میکنم باید از گرایشهای تازهای که تاریخ شفاهی را دربرگیرندۀ امکانها و تفاسیر بیشمار میداند، حذر کنیم. هنگامی که مورخان سنتیتر اعتبار تاریخ شف...
قصههایمان را بگوییم (بخش سوم)
معضلات اخلاقی: مهم است اقرار کنیم چگونگیِ شکلدهیِ فرهنگ و موقعیت طبقاتی و جهانبینی سیاسی ما به تاریخهای شفاهیای که جمع میکنیم، سندی تاریخی برای مصاحبه است که با عاملیت مصاحبهگر و مصاحبهشونده خلق میشود. بسیاری از ما بدواً بهسمت تاریخ شفاهی بهعنوان یک روششناسی با توان رادیکا...
قصههایمان را بگوییم (بخش دوم)
نویسندگان دیگر نشان دادهاند که طبقه و نژاد و قومیت تفاوتهایی مهم، در اینکه ما چگونه زندگی خود را به یاد میآوریم و آن را میگوییم، بهوجود میآورند: در برخی نمونهها این تأثیرات، در ساخت خاطره، بر جنسیت سایه میافکنند. ارزشهای فرهنگیْ ترتیب و اولویتبندی ما از رخدادها را، و درحقیقت...
قصههایمان را بگوییم(بخش اول)
جون سانگستر[۱] جون سانگستر استاد تاریخ و مطالعات زنان در دانشگاه ترنت در پیتربورو است. این مقاله از وُمِنز هیستوری ریویو[۲]، سال ۱۹۹۴، جلد ۳، شمارۀ ۱، صص ۵-۲۸ استخراج شده است. هنگامی که مردم دربارۀ زندگی خود حرف میزنند، گاهی دروغ میگویند، کمی فراموش میکنند، اغراق میکنند، گیج می...
ایدئولوژی کار و اجماع در عصر فاشیسم ایتالیا (بخش سوم و پایانی)
مثال حاضر دو نسل از کارگران را در بر میگیرد: اولی مربوط میشود به متولدین ۱۹۱۰ و دومی مربوط میشود به متولدین بین سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۵. این یک تمایز موقتی است که از ادبیات موجود در خصوص فاشیسم و نسلها گرفته شده است. گویندگان[۱] مرد حداقل برای دورهای از زندگی خود کارگر کارخانه بودها...