آیین رونمایی از کتاب «نمایندۀ تام‌الاختیار»، سه‌شنبه هفتم بهمن‌ماه ۱۳۹۹ با حضور دکتر منافی (وزیر اسبق بهداشت)، دکتر سیدمحمدامین طالب‌شهرستانی (راوی اثر)، دکتر رضا مسائلی (مدیرکل سابق تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت)، مرتضی قاضی (نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی) و سیدحسین حسینی (محقق و تدوینگر اثر)، برگزار شد.

کتاب نمایندۀ تام‌الاختیار روایتی از فعالیت‌های جهادی دکتر سیدمحمدامین طالب‌شهرستانی است که به‌صورت سیر زمانی توسط سیدحسین حسینی تدوین شده و در ۲۵۷ صفحه و در قطع رقعی به چاپ رسیده است.
لازم به‌ذکر است این کتاب که توسط انتشارات کوثر وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به چاپ رسیده، اولین کتابِ به سرانجام رسانده‌شدۀ موسسه تاریخ شفاهی روایت است.

گزارش‌ تکمیلی این مراسم، متعاقباً منتشر می‌گردد.

 

سخنان دکتر رضا مسائلی در مراسم رونمایی از کتاب «نمایندۀ تام‌الاختیار»

ممکن است بعد از شنیدن کلمۀ تجهیزات پزشکی، ناخودآگاه کلمات قاچاق، تقلبی، بی‌کیفیت و مانند این‌ها به ذهن‌تان متبادر شود، ولی ما در حوزۀ تجهیزات پزشکی بعد از انقلاب اسلامی، اتفاقات و افتخارات خیلی زیادی در کشور کسب کردیم. من پیشنهاد کردم برای اینکه فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده را در قالب تاریخ شفاهی بتوانیم منتشر بکنیم و در تاریخ ثبت شود؛ دوستان‌مان در موسسه تاریخ شفاهی روایت با آقای دکتر شهرستانی در این زمینه مصاحبه بکنند.

یادم است که ما یک زمانی خدمت دکتر شهرستانی رسیدیم که نام ایشان در حوزۀ تجهیزات پزشکی تقریباً فراموش شده بود. دیگر کسی به آن دوران رجوعی نمی‌کرد یا شاید تمام شده بود ولی دوستان عزیزمان در موسسه تاریخ شفاهی روایت به ایشان رجوع کردند. امروز به واسطۀ این تلاش و مرارت‌های بی‌چشم‌داشت و بی ادعایی که دوستان‌مان در این ایام داشتند، ما در حوزۀ تجهیزات پزشکی یک قسمتی از تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی کشورمان را به قلم آقای حسینی و تیم‌شان در موسسه تاریخ شفاهی روایت به همراه انتشارات کوثر به رشتۀ تحریر درآوردیم و آن را در قالب کتاب منتشر کردیم که بخاطر این کار به همه تبریک عرض می‌کنم.

متاسفانه در سال‌های گذشته شاید نگاهمان به بخش خصوصی یک نگاهی است که به ما القاء می‌کند بخش خصوصی به فکر منافع خودش است. البته منافع خودشان است اما در حقیقت، من چیزی که در حوزۀ تجهیزات پزشکی دیدم افراد عاشقی بودند که منافع ملی، منافع جمع، خدمت به بیماران و نیازمندان، سرلوحۀ کارشان بوده و من در حقیقت همواره از آن‌ها چیزهایی یاد گرفتم.

ظرفیت بخش خصوصی در حقیقت کمک کرده است به وزارت بهداری؛ در آن زمان، تلاش‌های خیلی مهمی انجام داده و افتخاراتی کسب شده که در حوزۀ سلامت و بهداشت و درمان کشور و حوزۀ تجهیزات پزشکی، اکنون شاهدش هستیم.

امروز کشورمان هم ظرفیت‌های خیلی زیادی دارد. قریب به هزار شرکت تولیدکننده در کشور وجود دارد. قریب به ۲۰ هزار محصول امروز در کشور ما پروانۀ ساخت گرفتند و تولید می‌شود.

در حوزۀ تجهیزات پزشکی، ما این سال‌ها با ساخت تجهیزاتی مواجه هستیم که تولیدشان در داخل، کلاس خطرشان بالاست، یعنی پیچیدگی بالایی دارد. این ظرفیت‌هایی که درحوزۀ تولید در کشورمان ایجاد شده بسیار ارزشمند بوده.

در حوزۀ خدمات پس از فروش و تامین تجهیزات پزشکی، تقریباً تولید ۲۷۰ هزار قلم وسیلۀ پزشکی در کشور به ثبت رسیده. در حوزۀ دارو که این حوزه بیش‌تر مدنظر بوده و بُلد شده، تولیدِ تقریباً سه هزار قلم دارو در کشور ثبت شده.

۲۷۰ هزار قلم وسیلۀ پزشکی داریم که تامینش، تدارکاتش، تولیدش، خدمات بعد از فروشش و این‌ها کار بسیار بسیار بزرگی است و خانوادۀ بزرگ تجهیزات پزشکی کشور دارند آن را انجام می‌دهند.