اگر بخواهیم یکی از برکات و ثمرات اصلی انقلاب اسلامی مردم ایران در سال ۵۷ رو نام ببریم، قطعاً و یقیناً نام جهاد سازندگی یکی از اولین‌ها خواهد بود. چرا که پس از استقرار حکومت جمهوری اسلامی، این جهاد سازندگی بود که بخش عمده‌ای از کارهای بر زمین مانده را به پیش می‌برده و به دور از هیاهوها و فضای سیاسی حاکم بر سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، در حاشیه شهرها و روستاها مشغول خدمت‌رسانی به محرومین و مستضعفین بود. جهاد سازندگی، صدای انقلاب را به دورترین نقاط کشور رسانید و طعم شیرین انقلاب را به روستائیان و مردم چشاند.
موسسه تاریخ شفاهی روایت به جهت ثبت و ضبط و بازخوانی مجاهدت‌های فعالین این نهاد انقلابی و همچنین با هدف بازیابی فرهنگ حاکم بر آن، به سراغ سردار علیرضا افشار رفته است. ایشان که عضو شورای مرکزی و سخنگوی جهادسازندگی بودند، ناگفته‌های مهمی از فراز و فرودهای این مجموعه و سرانجام ناگوار آن دارند.
ایشان علاوه بر جهاد سازندگی، در مقاطع مهم دیگری از تاریخ انقلاب اسلامی نیز نقش‌آفرینی‌هایی داشته‌اند که بدون پرداختن به آن‌ها، تصویر کاملی از شخصیت ایشان ارائه نخواهد شد.
بخشی از این نقش‌آفرینی‌ها عبارتند از:
عضویت در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف، عضویت در شورای مرکزی دانشجویان پیرو خط امام در جریان تسخیر لانه جاسوسی، سخنگوی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، فرماندهی نیروی مقاومت بسیج، سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت نهم تا معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور در دولت دهم.

 

سیدحسین حسینی