بعضی‌ها می‌گویند که جهاد سازندگی کارهایش در حد کارهای عامیانه و حرکت‌های مردمی و کشاورزی و این‌هاست؛ نه، کارهای فنی و بسیار پیشرفته هم انجام می‌دادیم، یعنی بینشان افرادی پیدا می‌شدند که صاحب‌نظر بودند و جهاد آن‌ها را حمایت می‌کرد و به یک تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای دست پیدا می‌کردند. مثلا یکی از این واحدها، جهاد سیلوها بود.

 مهندس خواجوی و یک تیم همراهشان (از بچه‌های علم‌وصنعت و یا فنی تهران بودند) آمدند جهاد، فکر کنم گفتند که ما می‌خواهیم سیلوهای کشور را تکمیل کنیم. شش‌تا سیلو در شش نقطه کشور نیمه‌کاره رها شده بود، زیرا مهندسین و تکنسین‌ها کره‌ای در حال انجام این پروژه‌ها بودند و بعد از انقلاب از کشور رفته بودند. ما بررسی کردیم و گفتند که خیلی تکنولوژی پیچیده‌ای دارد سیلوسازی، در دنیا فقط دوتا کشور می‌توانند سیلو بسازند و به این سادگی‌ها نیست. شما ممکن است بسازید و بعد بریزد و آبروی جهاد برود. من خودم تردید داشتم و دو سه بار رفت‌وآمد و جلساتی با این‌ها داشتم و آخرش موافقت شد که یک نمونه از بین این شش‌تا را تکمیل کنند و اگر شد بقیه را هم بهشان بدهیم؛ انجام دادند و موفق هم بود. بعد اینقدر این کار خوب بود و گُل کرد که بعدا دفتر سیلوها درست شد. حتی این تیم به خارج و کشورهای آفریقایی رفتند و در چند جا طراحی و ساخت سیلوها را به عهده گرفتند.

بعدها که برج میلاد ساخته شد متوجه شدم که سازنده این برج همان تیم جهاد سیلوها بودند، یعنی مهندس خواجوی و تیمشان طراحی و ساخت برج میلاد را بر عهده داشته‌اند. این خیلی کار پیشرفته‌ای است و در دنیا فقط چند کشور محدود هستند که در این ارتفاع می‌توانند برج بسازند.

 

سردار علیرضا افشار
عضو اسبق شورای مرکزی جهاد سازندگی