به گزارش روابط عمومی موسسه تاریخ شفاهی روایت، آیین رونمایی از کتاب «نمایندۀ تام‌الاختیار»، سه‌شنبه هفتم بهمن‌ماه ۱۳۹۹ با حضور دکتر سیدمحمدامین طالب‌شهرستانی (راوی اثر)، دکتر رضا مسائلی (مدیرکل سابق تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت)، مرتضی قاضی (نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی) و سیدحسین حسینی (محقق و تدوینگر اثر)، برگزار می‌گردد.

 

آیین رونمایی از کتاب نمایندۀ تام‌الاختیار

آیین رونمایی از کتاب نمایندۀ تام‌الاختیار

کتاب نمایندۀ تام‌الاختیار روایتی از فعالیت‌های جهادی دکتر سیدمحمدامین طالب‌شهرستانی است که به‌صورت سیر زمانی توسط سیدحسین حسینی تدوین شده و در ۲۵۷ صفحه و در قطع رقعی به چاپ رسیده است.
لازم به‌ذکر است این کتاب که توسط انتشارات کوثر وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به چاپ رسیده، اولین کتابِ به سرانجام رسانده‌شدۀ موسسه تاریخ شفاهی روایت است و ۷بهمن۱۳۹۹ آیین رونمایی این کتاب در تالار اوستا حوزه هنری انقلاب اسلامی انجام می‌شود.
دکتر شهرستانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای جلوگیری از ورود یک‌سری دانشجوی ضدانقلاب به وزارت بهداری، شخصاً به دفتر وزیر مراجعه می‌کند تا این موضوع را اطلاع دهد؛ و این سرآغاز داستان و اتفاقات زیادی می‌شود که در این کتاب خواهید خواند.
از مسئولیت‌های وی می‌توان به چندین عنوان نمایندگی تام‌الاختیار وزرای وقت اشاره کرد که به همین دلیل نیز نام کتاب، نمایندۀ تام‌الاختیار انتخاب شده است.
البته حضور در مقاطع مهم و ماندگار انقلاب و خاظراتی که شاید تا به امروز جایی منتشر نشده است روح مضاعفی نیز به کتاب داده؛ مانند سقوط خرمشهر، اسارت شهید تندگویان، ترور مقام معظم رهبری و حادثه هفت تیر و… .
مطالبی که این کتاب را نسبت به خیلی از آثار دیگرِ منتشرشده در زمینۀ تاریخ شفاهی متمایز می‌کند، اتفاقات بزرگ و مهمی است که در دهۀ ۶۰ و ۷۰ در وزارت بهداری رخ داده و مسبب اکثر آن‌ها دکتر شهرستانی بوده است. مانند ساخت و راه‌اندازی و تجهیز هزاران خانۀ بهداشت شهری و روستایی در سطح کشور، ساخت بیش از ۱۷۰ بیمارستان در سطح کشور، ساخت و تعمیر هزاران قطعه از تجهیزات پزشکی در کشور با توان داخلی و نیز واردات تعداد زیادی از قطعات مورد نیاز و… .
این کتاب در ۶ فصل تنظیم شده که دارای سیر زمانی می‌باشد و فصل اول از تولد تا وزارتخانه را روایت می‌کند. و به همین ترتیب فصل دوم: ورود به وزارتخانه تا سربازی. فصل سوم: از جهاد ادارات تا جهاد خودکفایی. فصل چهارم: از اولین پست رسمی تا انتهای دورۀ اول. فصل پنجم: دورۀ دوم تا استعفا و فصل ششم: گذری به پس از استعفا. همچنین در پیوست نیز اسناد مسئولیت‌ها و سفرهای خارجی راوی و لیست بیمارستان‌های ساخته شده در دوران مسئولیت دکتر شهرستانی آورده‌شده است.