در سال ۷۴ آقای هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور بودند که تورم یک‌بار به‌شدت رشد پیدا می‌کند و وضعیت کشور در حالت بحران قرار می‌گیرد. ایشان در آن سال از من دعوت کردند که بیا در هیئت دولت، ما از بسیج کمک می‌خواهیم برای کنترل قیمت‌ها؛ من در آن جلسه شرکت کردم و یادم است این وزرایی که همه طرفدار افزایش تورم بودند رنگ به چهره‌شان نبود؛ همه نگران که این مملکت دارد از هم می‌پاشد و شب به شب رو به افزایش است. در جلسه‌ای آقای هاشمی از من خواستند که تو می‌توانی نیروهای بسیجی را وارد بازار کنی برای مدیریت قیمت‌ها و جلوگیری از احتکار؟ گفتم بله ما آمادگی داریم، فقط باید برای برخوردها با دستگاه قضایی هماهنگ شود، گفتند این‌ها مشکلاتش را من حل می‌کنم.
ایشان هم به نماز جمعه رفته بود و یک صحبتی با مردم کرد و کسبه را مورد تهدید قرار داد و گفت من همانم که در جبهه و جنگ فلان کردم، من بسیج را وارد میدان می‌کنم. اجازه نمی‌دهم شما اقتصاد مملکت را به‌هم بریزید و از این حرف‌ها.
ما هم نیروها را به‌سرعت آموزش دادیم و تیم‌های دو نفری دو نفری درست کردیم و مرتباً هم جاها و منطقه‌های بازدید را تغییر می‌دادیم که خدایی نکرده بچه‌ها آلوده نشوند به مسائل. خیلی مدیریتِ قوی‌ای شد، تمام محتکرین و انبارهای محتکران را کشف کردند، برخوردهایی با گران‌فروشی شد و یک آرامشی به جامعه برگشت.
خود این بچه‌های بسیج که آموزش داده بودیم و مدیریت این کار، تبدیل شد به ستاد تعزیرات حکومتی. قانون مجلس را هم گذراندند که کنترل قیمت‌ها و برخورد با گران‌فروش و محتکر تا یک سقفی از طریق وزارت دادگستری در اختیار قوۀ مجریه باشد؛ یعنی کاری که جنبه‌ی قضایی داشت به این‌ها واگذار شد و این ستاد تعزیراتی هم که الآن وجود دارد، پایه گذارش بچه‌های بسیج در آن مقطع بودند؛ هر چند الآن متاسفانه آن رویکرد مردمی‌اش را از دست داده است و یک مقداری ضعیف‌تر شده است.

 

پی‌نوشت: تصویر متعلق به جلسه بررسی توافقات بسیج با وزیر بازرگانی وقت در سال ۱۳۷۴ است که بعداً تبدیل به ستاد تعزیرات حکومتی گردید.

 

سردار علیرضا افشار
فرمانده اسبق نیروی مقاومت بسیج